RAULT CHODANKAR Yves-Marie


Discipline : development studies and economic geography
Institution : Université de Paris
Contact : yves.marie.rault@gmail.com


Biography

My discipline lays somewhere between economic geography and development studies. I currently study the problematic entanglements between entrepreneurship and global health. In my recent PhD thesis in development geography with the Université de Paris and the Cessma, I questioned the role of India’s small businesses in the emergence of their domestic pharmaceutical industry and in improving access to generic medicine in low- and middle-income countries. I’ve also researched on democratic transition in Myanmar, migrant integration in Bretagne, climate resilience in South Asia, and the emergence of consumer classes in Delhi. Qualitative methods like semi-structured interviews are my preferred tools to collect data. I am not alien to numbers either and I often use Text Analytics Systems (TAS) and Geographic Information Systems (GIS) to make sense of various datasets, from press articles to digital footprints.

Websites

- Personal website
- ResearchGate
- Academia.edu

Research themes

- Entrepreneurship and innovation
- Pharmaceutical industry and public health
- Globalisation and uneven development
- Micro, small and medium enterprises
- India, Myanmar, France

Research tools

- Economic geography and development studies
- Geographic Information Systems (GIS)
- Text Analytics Systems (TAS)
- Semi-structured interviews

Publications

- RAULT, Y. M. & MATHEW, S. (2019). An imbalanced ecosystem : start-ups in India. Economic and Political Weekly, 54(45)
- CADENE, P. & RAULT, Y. M. (2019). Les corridors industriels en Inde : entre stratégies de développement régional et libéralisation du capital productif. EchoGéo, 49
- RAULT, Y. M., MATHEW, S., & CEBEILLAC, A. (2018). The commercialisation of shopping malls in India : from « creating » to « meeting » demand. Bulletin de l’Association de géographes français, 1, 61-78.
- RAULT, Y. M. (2017). Classes moyennes et construction d’une modernité indienne : le cas des « shopping malls » à Delhi. Bulletin de l’Association de géographes français, 1, 77-94.
- CEBEILLAC, A. & RAULT, Y. M. (2016). Contribution of geotagged Twitter data in the study of a social group’s activity space : the case of the upper middle class in Delhi, India. Netcom. Réseaux, communication et territoires, (30-3/4), 231-248.
- RAULT, Y. M. (2015). Le lent développement de la grande distribution en Inde, in P. Cadène et B. Dumortier (éd.), L’Inde : une géographie, Paris, Armand Colin, 369-375

Public presentations

- RAULT, Y.M. (04.02.2020). “C’est un peu Bourdieu à Delhi” : esquisse pour une auto-analyse de choix méthodologiques. S’engager : être jeune chercheur en sciences sociales dans les Suds. Journée d’étude des doctorants du Cessma. Université Paris Diderot, Paris
- RAULT, Y.M. (01.11.2019). The role of manufacturers without factories in India’s pharmaceutical industry : ’loan licensing’ unpacked. Research workshop : Pharmaceuticals and development in the global South. Global Development Institute, University of Manchester, United Kingdom
- RAULT, Y.M. (25.05.2019). Les petites entreprises pharmaceutiques indiennes face aux normes pharmaceutiques mondiales : subalternités, innovation jugaad et stratégies de diversion. Research workshop : Réseaux productifs globaux et intégration régionale, Université Ibn Zohr d’Agadir, Morocco
- RAULT, Y. M. & CADENE, P. (14.05.2019). Globalisation et circulation des modèles entrepreneuriaux : corridors industriels et développement métropolitain en Inde. Research workshop : Entrepreneuriat urbain, marché et commerce informel. Cessma, Paris
- RAULT, Y. M, (16.04.2019). Social embeddedness and entrepreneurship : concepts, issues, and research avenues. Research workshop : Globalisation and circulation of entrepreneurial models in Europe and Asia. Université Paris Diderot, Paris
- RAULT, Y.M, (12.02.2019). Encastrement social et entrepreneuriat : mise en relation des concepts et recherches actuelles. Research workshop : Circulation des modèles et hétérogénéité des développements. Université Paris Diderot
- RAULT, Y.M, (16.10.2018). The pharmaceutical capital of India : SMEs and Global South markets. Research workshop : Entrepreneurship, Poverty Reduction and Marginalized Sections : Learning from Cross-Country Experience. Tata Institute of Social Sciences, Mumbai
- RAULT, Y. M. & MATHEW, S. (16.10.2018). The Indian startup ecosystem. Innovative social reproduction ? Research workshop : Entrepreneurship, Poverty Reduction and Marginalized Sections : Learning from Cross-Country Experience. Tata Institute of Social Sciences, Mumbai
- RAULT, Y. M. (26.07.2018). The socio-spatial structures of India-South production networks. 6th Global Conference of Economic Geography. University of Köln, Germany
- RAULT, Y. M. (31.05.2018). Subversion et reproduction. L’entrepreneuriat dans l’industrie pharmaceutique à Mumbai et Ahmedabad. Research workshop : Labex Dynamite. Université Paris Diderot, Paris
- RAULT, Y. M. (28.06.2017). Negotiating corporate growth in Gujarat, India. 6th French Network for Asian Studies International Conference (FNASIC). Sciences Po, Paris
- RAULT, Y. M. (10.06.2017). Les « shopping malls » à Delhi : diversité sociale des utilisateurs, diversité des pratiques individuelles. Conference of the Association de Géographes Français : Commerce (s) et loisirs. Institut de Géographie, Paris
- RAULT, Y. M. (30.01.2017). Dynamiques du capital en Inde urbaine. La création d’entreprises pharmaceutiques à Ahmedabad et à Mumbai. Research workshop : Cessma doctoral projects. Cessma, Université Paris Diderot, Paris
- RAULT, Y. M. & CEBEILLAC, A. (11.08.2016). Analyser les espaces de vie : quelle complémentarité de l’étude ethnographique et des données Twitter ? Exemple des espaces de vie des couches supérieures à Delhi. 15th IFSTTAR conference on “Mobilities and Digital (r)evolutions”, Champs-sur-Marne
- RAULT, Y. M. (23.01.2016). Les « shopping malls », espaces de construction des classes moyennes indiennes. Conference of the Association de Géographes Français : L’émergence de l’Inde. Institut de Géographie, Paris
- RAULT, Y. M. & CEBEILLAC, A. (31.03.2016). Who are the Indian luxury shoppers ? Contribution of geotagged Twitter data in the study of high-income groups. 18th AJEI International Conference. Institut Français de Pondicherry. Pondicherry, India
- RAULT, Y. M. (16.05.2016). Le créateur d’entreprise indien : individu ou groupe social ?. Research workshop : Université Paris Cité doctoral projects. Inalco, Paris
- RAULT, Y. M. (01.10.2015). Inclusive education as a stimulus for entrepreneurship : the case of India. Asia-Europe Foundation summit on entrepreneurship and youth employment. Luxemburg, Luxemburg